torsdag 3 februari 2011

För tjock för att någon ska orka bry sig

Jag känner mig osynlig, fast ändå så jävla stor på samma gång.

Tog mig äntligen mod till att söka vård igen så jag och mamma begav oss till doktorn idag. Det blev en katastrof.

Doktorn: Jaha vad söker du för då nu igen då? (BRA GJORT o glömma bort det)
Jag: jag har gått ner mycket på senaste tiden, mår inte bra över det och äter väldigt kasst!
Doktorn: Jaha , vad åt du till frukost då?
Jag: En dl kalorisnål yoghurt med 10 russin.
Doktorn: Aha, de var ju inte så mycket, men inte så lite heller...
Jag: ...
Doktorn: Ja det stämmer ju att du gått ner en del på sista tiden men de går du säkert upp snart igen.
Jag: Jo kanske ja jo kanske det.
Doktorn: Ja för enligt de flesta prover ser du helt frisk ut och så och för att du ska klassas till underviktig för din vikt så måste du väga runt 37 kg.


JAG är 166 kan jag påpeka och om jag vägde 37 kg skulle jag ha ett bmi på 13,4 räknas man inte som underviktig innan det? Jag gick därifrån och kände mig även ännu tjockare än vad jag gjorde innan och bröt ihop totalt i bilen och började gråta. Om doktorn tycker att jag är för tjock för att ha en ätstörning måste det väl vara sant ändå. Förtroendet för vården är helt bortblåst och jag mår inte bra alls :'( Har ätit 1 dl yoghurt med 10 russin idag hittills och känner mig alldeles för yr. Men snart ska jag äta kvällsfika, ett äpple eller så...

4 kommentarer:

  1. Hej, jag "vidarebefodrar" en kommentar från www.vatten.webblogg.se, som jag håller med om till 100%.

    "hej!
    först och främst är den doktorn ett jävla as.
    för det första räknas du redan som underviktig, för det andra så borde han som doktor veta att en ätstörning inte bara ligger i vikten utan i hur man ser på mat. och äter man en dl lättyoghurt med 10russin till frukost har man fel syn på mat.
    du ska absolut inte lyssna på honom, det var starkt av dig att gå dit för att be om hjälp, men du borde gå till någon annan. kanske en psykolog. för han är tydligen inte en bra doktor. hade du haft bmi 13,4 hade du med stor sannolikhet varit död eller i väldigt, väldigt dåligt hälsotillstånd.
    helt ärligt så tycker jag att du ska anmäla honom. för han har ingen rätt att behandla dig sådär. mådde du bättre eller sämre efter ditt besök? SÄMRE. ska en doktor få en att må sämre eller bättre? BÄTTRE. alltså har han misslyckats med sitt jobb.
    säger någon att de har problem med mat och har gått ner i vikt så är det doktorns jobb att ge en remiss till antingen en psykolog eller en ätstörningsenhet, vilket han inte har gjort - han har därför inte gjort sitt jobb.

    han har fel. jag vet att det är svårt att ta in för man vill ju kunna lita på läkare, tyvärr finns det såna som på något jävla vänster lyckats bli läkare utan att kunna ett piss.

    fyfan vad irriterad jag är. du ska inte lyssna på honom. han har fel, fel, FEL och du ÄR redan underviktig. jag hoppas verkligen att du vågar ta mod till dig och be om hjälp fler gånger."

    SvaraRadera
  2. Det känns som att läkaren inte förstod alls att du lider av en ätstörning utan att han kanske trodde mer att du tappat matlusten bara eller något?
    För visst, 1dl yoghurt + 10 russin är väl ungefär en sjättedel kalorimässigt av vad en ordentlig frukost ska innehålla, men det är ju samtidigt inte "ingenting".
    (sen skulle jag direkt reagerat på att du mätt upp yoghurten så att det är en dl och att du räknat russinen, men det är väl för att jag gör likadant haha).
    Känns som att den där läkaren hade en riktigt usel dag. Eller så finns inte ordet "ätstörning" i hans tankebanor.
    Jag förstår verkligen inte det här med bmi 13,4 heller? Jag menar, då är man ju i princip död? Underviktig är man ju redan vid bmi 19-18,5 och farligt underviktig är man väl vid bmi 15?
    Hmm. Du borde nog träffa en läkare på något lite mer ätstörningsinriktat ställe!

    SvaraRadera
  3. alltså, så enligt den läkaren är man inte underviktig förrens man är halvdöd? =S hur fan tänker människan?? jag hoppas att du får mod till att söka RIKTIG hjälp!

    SvaraRadera
  4. Det där låter ju helt galet :O 37 kg hallå:O hoppas att du får all hjälp du vill ha :)

    SvaraRadera